Drukwerk en werkdruk

In mijn eerste jaren als zelfstandig ondernemer liet ik het drukwerk dat ik had ontworpen nog altijd eerst bij me thuis bezorgen, maar op een gegeven moment durfde ik het aan om het rechtstreeks bij de klant te laten afleveren. Heel af en toe doe ik een steekproef en dan wordt er hier een pallet afgeleverd en die bezorg ik dan even zelf bij de klant.

Laatst had ik een partij drukwerk waar nogal het één en ander aan schortte. Ten eerste was het veel te laat geleverd, ten tweede ontbrak de helft en ten derde leek het alsof de snijder een borrel op had gehad. De magazines waren te kort en scheef afgesneden en het is dan ook niet zo vreemd dat ik dus, in overleg met mijn klant, een klacht bij de drukker heb neergelegd. Ik kon op hun website een reclamatie indienen en kreeg na een paar dagen een excuus via de mail over de te late levering. Ik had om financiële compensatie gevraagd, maar daar zou ik nog over teruggebeld worden. De drukker vroeg of ik 50 bewijsexemplaren wou opsturen, zodat ze konden beoordelen of het drukwerk ook echt scheef was gesneden.

Ik stuurde een pakket van 50 magazines (bijna 8 kilo) richting het zuiden van ons land, maar had na twee weken nog niks gehoord. Ik besloot ze maar eens op te bellen, maar ik kreeg niemand te pakken. Sprak de voicemail in met het verzoek of ze me wilden terugbellen over mijn klacht. Een dag later had ik een mailtje dat mijn reclamatie was afgewezen. Ze hadden geen bewijsexemplaren ontvangen, dus konden ze het niet in behandeling nemen. Ik had een bonnetje gekregen van het postagentschap met een zogenaamde ‘track-and-trace’, zodat ik via de website kon volgen of het pakket was afgeleverd of niet. Je raadt het al: keurig een dag na versturen afgeleverd.

Ik heb mijn klant al laten weten niet meer met deze drukkerij in zee te willen gaan. Het is jarenlang goed gegaan, prima drukwerk voor een lage prijs, maar voor deze miskleun lijken ze geen verantwoording te nemen.

Ik ben waarschijnlijk nog wel een tijdje bezig om mijn claim voor elkaar te krijgen. Eigenlijk is het zonde van de tijd, maar het gaat om het principe. Uiteindelijk hadden ze het drukwerk gewoon niet zo moeten afleveren.

6 comments

  • Begrijpelijk je zou denken dat ze met ene vaste klant wel beter om zouden gaan. Zonde hoor!

  • Rare situatie. Je vraagt je af wat er bij dat bedrijf aan de hand is. Vooral omdat het zo lang wel goed is gegaan.

  • Er gaat overal wel eens iets fout, ook in een drukkerij maar het gaat erom hoe je met een klacht omgaat, zeker als de klacht terecht is. Het zou kunnen dat de drukkerij het werk zelf ook uitbesteed had en het dus ongezien doorgestuurd. Dom natuurlijk van het bedrijf hoe ze hiermee omgaan.

  • ja, het is soms heel erg jammer dat mensen bedrijven kapot laten gaan, op een asociale manier. En jij zit er maar mee, jammer.

  • Ooit was ik verantwoordelijk voor de productie van een Jubileumboekje.

    Door een misverstand tussen de man van de lay out en de drukker ging er iets mis.
    Ik heb deze oplage nooit gezien. maar de uiteindelijk versie zag er tiptop uit.

    Het kan dus ook netjes opgelost worden.

    Vriendelijke groet,

  • Super vervelend zoiets. Op de honderden contacten met drukkers is me dit echter maar een enkele keer overkomen.