Ik had tot voor kort een zakelijke rekening bij Knab, de bank die zich ‘de online bank die met je meedenkt’ noemt en zegt te voorzien in een ‘menselijke service’. Ik ben twee jaar lang een tevreden klant geweest maar helaas heb ik vorige week mijn rekening moeten sluiten. Niet vanuit vrije wil, maar min of meer gedwongen.
Iets meer dan een maand geleden kreeg ik een mail van Knab dat ik mij opnieuw moest identificeren. Volgens de bank zijn zij hiertoe verplicht om financiële criminaliteit tegen te gaan. Via de app op je telefoon zou je dit simpel kunnen doen. Omdat ik een maand de tijd had voor deze handeling legde ik het eerst naast me neer.

Een week later kreeg ik een herinnering. Daarin stond ook dat de rekening geblokkeerd zou worden als ik me niet opnieuw zou identificeren. Ik besloot dus om het gelijk maar ‘even’ te doen. Dat viel tegen. De app bleef al gelijk bij stap 1 hangen: het scannen van je paspoort. Na een update, herstart van de telefoon en contact via de helpdesk was ik een paar uur en geen steek verder.

Ik las op Twitter dat er meer mensen waren die hiermee problemen hadden. Knab leek ook geen alternatief te bieden: als het niet lukt om het identificatieproces door te komen wordt je rekening geblokkeerd en moet je dus maar een andere zakelijke rekening openen. Zelf had ik inmiddels al geen zin meer om een nieuwe poging te doen. Stap 2 is namelijk een scan van je paspoort (door je telefoon op het document te leggen zodat via NFC de chip gescand kan worden) en stap 3 is een gezichtsscan maken die wordt vergeleken met de foto op je paspoort. Hierna zouden nog een aantal vragen komen over omzet etcetera. Feitelijk had ik helemaal geen zin om aan deze poppenkast mee te doen. Ondanks dat Knab zelf aangeeft dat ze verplicht zijn om dit aan hun klanten te vragen kan ik op diverse sites het tegendeel lezen.

Ik heb mijn rekening dus opgezegd, één dag voordat de boel geblokkeerd zou worden en ik niet meer bij mijn geld zou kunnen. Gelijk een nieuwe rekening aangevraagd bij een andere bank. Helaas duurt het 4 á 5 weken voordat die geopend kan worden. Ik zit nu dus tijdelijk zonder zakelijke rekening. Iets wat ik altijd wou voorkomen aangezien ik het liefst privé en zakelijke financiën gescheiden wil houden. Maar ook dat heb je dus niet altijd zelf in de hand.

Knab vervelend

4 gedachten over “Knab vervelend

  • 25 september 2020 om 12:19
    Permalink

    Als ik tegelijkertijd lees hoeveel misstanden er bij Nederlandse banken voorkomen ben ik vooral bezorgd.

    Stille groet,

  • 25 september 2020 om 14:23
    Permalink

    Alle banken zijn hetzelfde en het omgekeerde van Feyenoord: mooie woorden maar nul komma nul daden. Ik heb vorig jaar m’n rekening bij de Rabo opgezegd. Ze investeerden in plofkippen. Dat was voor mij de drempel. De Triodos bevalt me prima en ze doen nog fatsoenlijke dingen ook.
    In jouw plaats zou ik groen en geel van ergernis hebben gezien.

  • 25 september 2020 om 21:47
    Permalink

    De banken hebben al al touwtjes in handen, we hebben geen énkele inbreng meer en ze doen wat ze willen onder het mom van veiligheid. Ik trap al jarenlang op de rem . Maar ja, in je uppie bereik je niet zo veel pas als alle klanten massal zo’n bank links laten liggen doet het ze pijn.

  • 26 september 2020 om 15:41
    Permalink

    Ik had van de week een tuthola aan de lijn of ze me spaartips mocht geven. Vroeg haar meteen vertel eens griet hoeveel heb jij op je rekening staan, hoe oud ben je eigenlijk? 16? Donder toch op met je tips, zeg je baas dat jullie rente gaan geven en stoppen met investeren in rotzooi. Online banken zeggen me niks .

Reacties zijn gesloten.