Heuveltje rijden

In steeds meer plaatsen in ons land verdwijnt de auto uit het centrum. Naar mijn idee een goede ontwikkeling want zo kan het winkelend publiek tenminste niet meer van de sokken  worden gereden. Al is het in onze provinciehoofdstad nog steeds oppassen geblazen; ondanks het afgenomen autoverkeer kun je daar nog steeds in botsing komen met één van de talloze fietsers die er dagelijks rondrijden.

Het gekke is dat ze hier in Veendam het omgekeerde lijken te doen als in de rest van ons land: in de kerkstraat (één van de twee winkelstraten die het centrum rijk is) worden vanaf januari weer auto’s toegelaten. Haastig vermeld ik erbij dat het om een proef gaat, maar ze zijn al wel bezig met het aanleggen van een derde verkeersdrempel. Dus ik heb het vermoeden dat de dames en heren in de gemeenteraad er al vanuit gaan dat het experiment een succes gaat worden.

Het idee is dat het autoverkeer, gecombineerd met een aantal extra parkeerplaatsen, meer reuring in de straat gaat opleveren. Want de leegstand is de gemeente natuurlijk al tijden een doorn in het oog. Het is alleen de vraag of dit op deze manier kan worden opgelost. Want het zou best kunnen zijn dat dit experiment in het leven geroepen is vanuit nostalgische overwegingen. Op oude foto’s komt de kerkstraat een stuk gezelliger over én toen mochten er nog auto’s rijden. Of de teruglopende interesse voor het winkelen een rol speelt lijkt niemand zich af te vragen. Maar ik denk dat we in Veendam voldoende hebben aan anderhalve winkelstraat en misschien wel aan eentje. Want alles is hier in principe te krijgen, al zal de ware shopaholic zich beter vermaken in steden als Groningen of Assen (beide op 30 kilometer afstand). Deze categorie gaat echt niet méér in Veendam winkelen als er meer drukte is. Ik betwijfel ook of er ondernemers zijn die dit als een groen licht zien om één van de leegstaande pandjes in de straat te huren. Tegelijkertijd hoop ik ook een beetje dat ik het mis heb, want ik gun iedereen een boel klanten en omzet. Maar je moet denk ik wel een beetje realistisch zijn. Bij veel mensen is er toch een soort verzadiging opgetreden als het gaat om spullen kopen. En dat verander je niet door dit soort ingrepen.

5 comments

  • Hoewel ik over Veendam niets zinnigs te melden heb denk ik dat jouw eindconclusie terecht is.

    Autoloze groet,

  • Je schets een herkenbaar beeld, zo is het ook in de Haagse binnenstad, geen auto’s maar je bent je leven niet zeker door fietsers en scootertjes . Sinds kort zijn die scooters er dus ook verboden. toe
    Het is te hopen dat het toelaten van auto’s gaat helpen maar ja, zolang de online verkoop steeds maar toeneemt zullen er winkels blijven verdwijnen. .

  • Inderdaad… zeker als de elektrische auto’s in aantal gaan toenemen.
    Auto’s t centrum uit… juich ik toe… maar meer nog controle en hoge bekeuringen op het fietsen in voetgangers zones…. dubbel zo hoog als ze een gsm in hun klauwen hebben. Aso’s zijn het .

  • Hier ook veel leegstand. Een motie van mij om een onderzoek te starten naar afschaffing parkeerbelasting zoals in WInschoten heeft het niet gehaald. Volgend jaar nog maals proberen want leegstand heeft zeker ook met hoge parkeertarieven te maken.

  • Ik denk dat parkeerproblemen de hoge kosten en de ellende van het centrum niet makkelijk bereiken ervoor gezorgd hebben dat mensen online zijn gaan kopen. Ik was sneller op de fiets dan met de auto bij de bibliotheek in Eindhoven. Tegenwoordig kijk ik of iets tweedehands te krijgen is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *